Během nedávné přehlídky Das Filmfest byl v kině Lucerna promítán výborný
snímek Barbara. Němečtí filmaři tento film vysílají do klání o Oscara za
nejlepší cizojazyčný snímek, a ač je herectví hlavní představitelky opravdu
prvotřídní a ačkoliv film obsahuje několik nadčasových témat a symbolů k další
diskuzi, šance mu kazí poněkud televizní pojetí (proto jsem také název svého dnešního
příspěvku naladil trochu do stylu telenovely).
V prvních minutách filmu sledujeme Barbaru, doktorku ve
středních letech, při prvním dni v nehezké nemocnici v nepříliš pěkném
městečku v NDR. Do kolektivu nezapadá moc dobře a ani se o to nesnaží. Vstřícné
projevy vousatého doktora-sympaťáka chladně odmítá. Poté se dozvíme, že Barbara
byla z Berlína na venkov uklizena státní bezpečností, která ji pravidelně sleduje
a prohledává byt, že vousáč bude teď v jejím případu hlavním donašečem a
že jediné, o čem po večerech ve svém dezolátním bytě u Baltu přemýšlí, je útěk
za hranice. Každým dalším dnem se však situace komplikuje a volba mezi trápením
v Zahnilákově a útěkem do ráje za panem Božským přestává být tak jasně daná.
Tento film staví od začátku do konce na strohosti a úspornosti a
je na vás, jestli to berete jako klad, nebo zápor. Hlavní představitelka Nina
Hoss naznačuje jakékoliv emoce objevující se pod její strnulou maskou velmi
střídmě, o to větší ale může být zážitek ji v této roli sledovat. Nic o
minulosti Barbary se nedozvíme a namísto náhledu do její mysli prostřednictvním
hlasu vypravěče nebo prozrazujících replik se spoléháme na hádání ze symbolů
doprovázejících děj (Barbara například léčí chlapce, který po pokusu o
sebevraždu přišel o schopnost pociťovat jakékoliv emoce). I to lze ale brát
jako klad. Výprava filmu oku diváka nelahodí, uvidíme dva celkem zanedbané
byty, jednu nepěknou nemocnici a lidi jezdící na kolech bez převodů, v trabantech a wartburcích. Český film
Pouta byl výpravnější a působil na pohled jako mnohem odpornější obrázek 80. let,
i to však můžeme Barbaře odpustit – nesnaží se přehánět a neukazuje to, co tehdy
na zapadlém městečku nebylo.
Celý film mohl vzniknout jako inscenace jedné z německých televizí,
proto si nemyslím, že by mu slušela cena za nejlepší film roku ze všech zemí
světa. Pokud ale rádi sledujete dramata z nedávné historie, můžete si
Barbaru nějak sehnat a velice dobře si ji užít. Není lepší než Pouta, spíš jen
nabízí jiný, ženský pohled na stejnou dobu.
Keine Kommentare:
Kommentar veröffentlichen