Dienstag, 6. November 2012

Too big to fail - Nová výstava Jana Švankmajera v Domě U Kamenného zvonu




O víkendu jsem se zašel podívat na zbrusu novou retrospektivní výstavu Jana Švankmajera nazvanou Možnosti dialogu. Stovky a stovky obrázků, fotek, videoukázek, plastik, filmových rekvizit a obskurních relikvií nemohly zklamat – na tuto vynikající výstavu vám jedna hodina stačit nebude.

Jan Švankmajer je jeden z mála žijících géniů českého umění. Nezdolný solitér. Studovaný zvrhlík. Neobyčejně technicky zručný a pilný rytíř imaginace. Pustíte si jeden z jeho krátkých animovaných filmů a podivíte se nad tím, jakými neobvyklými cestami se ubírá Švankmajerovo myšlení a zároveň kolik práce to muselo dát, dostat jeho představy před kameru. Podobného žasnutí a nevěřícného zírání vás na výstavě čeká stokrát tolik. Ve vitrínách vycpaně civí falešné želvy skládající se z deseti různých zvířecích náhradních dílů, na zdech visí alternativní verze přírodopisu a mapy měst, které mají nohy a lidské vnitřnosti (pozn. zbožňuju mapy), zpoza rohu vrčí dvoumetrový masturbační automat a hýbe umělou rukou dopředu a dozadu, z desetkrát zvětšeného loutkového divadla na vás mrtvě zírají hrozivé dřevěné loutky z Lekce Faust a celou stěnu zakrývá mohutný démonický portál z Jámy a kyvadla, kterému ve filmu žhnuly oči.

To vše je rozdělené do tématických okruhů, většinou je jedna místnost věnována jednomu Švankmajerovu filmu a v každé z nich mi spadla čelist (ke konci výstavy jsem si ji už radši přestal nasazovat). Pokud na výstavách chcete vidět „krásné“ umění, tak se tu mezi všemi těmi výstřižky z porna a chobotnicemi konvertovanými na lišky asi nebudete cítit úplně příjemně, nicméně každý musí kvitovat špičkovou řemeslnou úroveň všeho, co Jan Švankmajer dělá. Nedostatek, spára či fušerství se tu nikde nenajde ani pod lupou.

Výstava Možnosti dialogu je rájem pro surrealisty a libertiny, v němž je možné strávit přes dvě hodiny a perfektně si to užívat (a zbytek dne se můžete v rámci výstavy dívat na všechny puštěné filmy). Některé výstavní podniky se snaží hledat nová pojítka mezi umělci, dávat do souvislostí nečekané nebo nabízet nový náhled na umělce. Lidé z Galerie Hlavního města Prahy se o žádnou přidanou hodnotu nesnažili, stačilo jen zajistit co nejvíce mistrových děl a úspěch je zaručen. Švankmajerovo portfolio je tak výborné, že kvalita výstavy je přímo úměrná jen počtu vystavených kusů. Jedna místnost znamená nečekanou dávku potěšení při procházce Prahou, čtyři místnosti by vydaly na velmi slušný zážitek, přibližně dvacet místností v Domě U Kamenného zvonu, to už je too big to fail. Kolosální kolekce.

Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen