Freitag, 18. Dezember 2015

Chuck Palahniuk vidí skrz pozlátko starého Hollywoodu v knize Tell-All



Katherine Kentonová byla superhvězdou stříbrného plátna v éře velkých filmových studií. Miliony Američanek v ní viděly vzor ženskosti, elegance a vnitřní síly. Se zjitřeným srdcem ji adorovaly v přítmí kinosálu jako Johanku z Arku, Marii Curie, královnu Isabelu I., Florence Nightingaleovou, Zeldu Fitzgeraldovou. Hltali každé její gesto, když ztvárňovala paní Caesarovou Augustovou, paní Napoleonovou Bonapartovou, paní Zvoníkovou od Matky Boží i paní Poslední Mohykánovou... Katherine Kentonová samozřejmě nikdy neexistovala, ale díky výborné novele Tell-All z pera Chucka Palahniuka klidně mohla.

Palahniuk v této knize reflektuje prázdnotu hollywoodského světa, prostředí, kde alfou a omegou je to, s kým se znáte a kdo k vám chodí na bankety. Nejvýraznějším stylistickým prvkem je vytučnění téměř všech vlastních jmen a my už po prvním prolistování knihy vidíme, že nějaké tučně vytištěné jméno se nachází na každé druhé řádce. Slavná jména, velká jména, opravdová jména v naprosto vylhaných situacích, večírky s Clarkem Gablem sedícím naproti Ritě Hayworthové a Ann Savageové, nadměrně veliké láhve Dom Pérignon, Bollinger a Veuve Clicquot, životy žité jako filmové role, dramatické vzestupy a afektované kolapsy, historky přežvýkané bulvárem. Název knihy Tell-All označuje lživou a příliš sdílnou biografii celebrity, vydanou jejím druhem či spolupracovníkem těsně po jejím skonu. Takové dílo volně na motivy života Katherine Kenton je ústředním objektem téměř detektivní zápletky této knihy a takovým dílem je, ironicky vzato, i celá Palahniukova novela. Tell-All je kompozitní biografií všech velkých filmových hvězd tak, jak jejich osudy máme médii zpracované my, obyčejní smrtelníci.

Nereálnost a fabrikovanost toho, co se k nám přes sdělovací prostředky dostane o životech slavných, ukazuje Palahniuk na několika úrovních. Každá kapitola je nám prezentována jako scéna z filmu pomocí filmových technických termínů, např. je popisována misanscéna, nasvícení, jízdy kamery, střihy. Palahniukovy popisy mají filmovou kompozici a my se necítíme, jako bychom sledovali životy opravdových lidských bytostí. V druhé polovině knihy se objevuje několik plánů na vraždu slavné Katherine Kenton, které sledujeme ve formě zfilmované předlohy, zahrané ještě méně reálnými, mladšími a krásnějšími postavičkami pohybujícími se v idealizovaném světě. Hlavní úlohou vypravěčky v knize Tell-All, kterou je hereččina asistentka, přitom je zachovat ideál božské Katherine Kenton pro budoucí generace a nenechat jej zkazit skandálními fotografiemi v bulváru a palcovými titulky o alkoholismu, šílenství, stařecké demenci či bídě. Korunu svému ironickému odstupu Palahniuk nasadí, když originálním způsobem jakýkoliv smysl takové snahy popře.

Kniha Tell-All pravděpodobně nikdy nevyšla v češtině, několik jejích výtisků v angličtině je momentálně k dostání ve smíchovských Levných knihách a v českých e-shopech.

Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen