Nebude to asi žádné překvapení, že zlatou devízou
jedné z posledních novinek Činoherního klubu nazvané Kukura je právě Juraj
Kukura v hlavní roli. Ze sedadla v první řadě pro mě bylo toto představení
ohromným zážitkem.
Činoherní klub je v současnosti znám hlavně díky svým výborně
šlapajícím inscenacím akčních sprosťáren od Martina McDonagha a podobných
autorů. Nový kus Kukura se svou formou intelektuálského monologu blíží spíš koncepci
Divadla Komedie, v jehož repertoáru by rozhodně nezapadl. Inspirace nekonečnými
kritickými tirádami Thomase Bernharda je znát hlavně před přestávkou, kdy
Kukura (hrající sám sebe) v mistrném přednesu kupí své názory o stavu slovenské
kultury, divadelnictví, národa a jeho čelních představitelů. Díky svému šarmu
zasloužilého hereckého mistra a díky tomu, že léta pobýval a pracoval za
železnou oponou, je právě on tím pravým, kdo ve slovenském prostředí může vynášet
soudy nad malostí a zápecnictvím svého národa (u nás by podobná role slušela
Pavlu Landovskému). V bratislavském Divadle Aréna svěřili roli Kukury jiným, mladším
hercům a nevěřím, že to může působit stejně silně.
Po přestávce se slova ujímá Veronika Žilková v
kouzelně podaném monologu kravičky z televizních seriálů a hra končí silně
bizarním exkurzem do Kukurova soukromí zpracovaném za pomocí loutky (takřka v
životní velikosti, ovšem o dvacet let starší). Uznávám připomínky kritiků ohledně
drobných logických nedostatků textu a toho, že autor hry Martin Čičvák nepíše
tak dokonale jako Bernhard, přesto si kromě Korespondence V+W nevzpomínám na
žádnou další současnou hru z našeho prostředí, s níž bych byl tak spokojený.
Není příliš přátelská k divákům, kteří potřebují sledovat děj (žádný děj hra nemá),
pro satiricky a kriticky naladěné publikum je však velmi zábavná.
Keine Kommentare:
Kommentar veröffentlichen