Freitag, 11. Oktober 2013
Villa Verdi - jaký byl divadelní zájezd do Berlína?
Minulou sobotu jsem jel autobusem do Berlína spolu se zájezdem Pražského divadelního festivalu německého jazyka. Celý ten víkend se především podepsal na mém zdraví, přesto zde teď ze své postele mohu krátce zhodnotit, jestli to stálo za to.
Letos padla při divadelním zájezdu volba na inscenaci nazvanou Villa Verdi, volně inspirovanou podle skutečnosti. Villa Verdi je v této hře státem placenou institucí, kde bydlí zestárlí herci a pěvci, dožívají zde podzim svého života a společně si dokazují, že zatímco publikum už dávno tleská mladším, oni své řemeslo ještě zvládají. Vykládají si historky, poplácávají se po zádech a citují, co o nich před čtyřiceti lety napsal tisk. Pamatujete si na pořad Karla Čáslavského Hledání ztraceného času? Tak si jej představte jako dům, který se teď někdo chystá zavřít.
Fikce se tu protíná s realitou, protože postavy v této hře na pódiu berlínské Volksbühne nepředstavuje nikdo jiný než zestárlí herci a pěvci, kteří nám sedícím v hledišti dokazují, že své řemeslo ještě zvládají. Hra sestává ze série árií od Verdiho, Wagnera či Mozarta, případně baletních čísel, zatímco děj čeká, než se posune dál, a čeká vlastně až do posledních pěti minut. Zpracování je vizuálně přitažlivé, místy i celkem radikální, přesto pouze ilustruje jednoduchou levičáckou agitku o tom, že si stát nemůže jen tak dovolit přestat někoho subvencovat. Pravicově smýšlející diváci mohou tuto vypjatou inscenaci dokonce chápat jako parodii a její aktéry vidět jako nepotřebné příživníky. Tak jako tak se ale boj za záchranu Villy Verdi projevuje jen tím, že árie z Figarovy svatby střídá árii z Netopýra, takže inscenace ztrácí spád pro jakýkoliv typ diváka.
Montag, 7. Oktober 2013
Tři německá města za jeden týden – Neoficiální průvodce psaný na základě letmé zkušenosti
Tak jako jsem v letech puberty vždycky lačně pošilhával po všem, co bylo britské, během posledních deseti let se ze mě stal celkem obstojný germanofil. Ne že by to mělo něco společného s tím, že jsem v minulém týdnu navštívil tři velká německá města, nejel jsem tam za památkami.
Mnichov – V Mnichově jsme s mou ženou už jednou byli, pamatuji si z toho hlavně na vynikající Deutches Museum a na zámek Nymphenburg. Před dvěma roky jsme tu strávili několik velmi příjemných dní, ovšem tentokrát jsme Mnichovem jen prosvištěli a to doslova, když jsme běželi s přebookovanými letenkami ke správné odletové bráně. Stihli jsme to, jako poslední cestující v daném letu.
Frankfurt nad Mohanem – Když přilétáte do Frankfurtu za tmy, vypadá podle světel víc jako souostroví než jako velkoměsto. I tak jsou ale výhledy okouzlující. Na frankfurtském letišti prodávají bratwursty v rohlíku. Čtyři eura za hot dog jsou na nás trochu moc, ale vůně rozléhající se po odletové hale se dá označit za pozitivní externalitu. V aktuálním vydání Frankfurter Allgemeine podávaném ve stánku Lufthansy jsem našel oslavný článek o Easyjetu. Měli to zcenzurovat, než to začali nabízet cestujícím.
Berlín – V německém hlavním městě jsem strávil relativně nejvíc času, celý půlden. Vydal jsem se tam se zájezdem Pražského divadelního festivalu německého jazyka. Po městě jsem jezdil metrem, díky čemuž jsem shlédnul několik vystoupení buskerů (čili hudebníků s nahodilou strukturou příjmů). Jsou na vyšší úrovni než ti v Praze. Trumpetista, co přestupuje mezi vagóny, za sebou na vozíčku tahá bicí automat s reproduktorem, který mu udává rytmus, a harmonikář na stanici Potsdamer Platz zvládá velmi obstojně hrát Beethovena a Mozarta.
Novodobé německé šlágry ovšem také stále letí. Přímo před Braniborskou branou byla zrovna oslava znovusjednocení Německa (viz moje foto), která byla jednou velkou eighties party. Když jsem procházel kolem, Germáni zrovna, tleskaje na každou první a třetí dobu, sborově zpívali „Life is Life“ a „Ajou ajajajajaj ajou ajou.“ Koupil jsem si preclík a čekal jsem, jestli dojde i na „Jede jede Deutsche Bahn, kouří se jí z komínka,“ ale to už jsem musel odejít, abych stihnul to divadlo. A o tom až příště.
Freitag, 4. Oktober 2013
Čtení na víkend – 30 nejlepších písní Nicka Cavea
Rozsáhlý článek Nick Cave’s 30 greatest songs sice už není nejnovější (není zde zmínka o letošním albu), přesto jde o nejkvalitnější materiál, který jsem za posledních pár týdnů na internetu četl. Lidé z magazínu Uncut se zeptali Nickových bývalých i současných spoluhráčů, kolegů, producentů a dalších známých osobností naladěných na podobnou notu na jejich oblíbenou mistrovu píseň a k tomu přidali i několik citací samotného Nicka (pravděpodobně pocházejích ze starších rozhovorů).
Každý zúčastněný zde popisuje, co pro něj jeho vybraná skladba znamená, co s ní zažili, případně jak vznikala a celé to vydá na velmi cenné vyprávění, které by se snadno dalo rozšířit na rozsah plnohodnotné knihy. U notoricky známých skladeb vás tento text upozorní na detaily nebo souvislosti, o nichž jste netušili, jindy vám zase pomůže objevit perličky, které zatím dlí mimo pozornost většiny posluchačů. Doporučuji si při čtení poslouchat každou píseň na Youtube.
Donnerstag, 26. September 2013
Livertek - Bombino
Každý poslední čtvrtek v měsíci tady prezentuji to nejlepší z koncertních záznamů uplynulých týdnů a i tentokrát jsem vybral trochu africké hudby. Už by to skoro mohlo vypadat, že se mi změnil hudební vkus, tak já už toho příště nechám, ale tentokrát prostě musím zavzpomínat na velmi dobrý koncert Bombina v Akropoli.
Bombino je Tuarég, který se na pódiu mazlí s elektrickou kytarou. V porovnání s nejznámějšími představiteli “pouštního blues” Tinariwen mi Bombinova hudba přišla jemnější a méně taneční, rozhodně se ale jeho zaujatá hra na kytaru moc příjemně poslouchá i pozoruje. Nedlouho po své pražské zastávce se celá kapela vydala na turné do Ameriky, proto si ji teď můžeme pustit z Youtube kanálu NPR. Přetočte si záznam na 8:20, začíná tam Bombinova největší hitovka nazvaná Imuhar.
Samstag, 21. September 2013
První obrázek ze svatby
Dienstag, 10. September 2013
Late Registration: Karel Veselý boduje s Hudbou ohně
Konečně jsem se po pár letech dostal k výborné knize českého hudebního publicisty Karla Veselého Hudba ohně. Považoval jsem ji za monografii pojednávající pouze o hiphopu, proto jsem ji odkládal, ve skutečnosti je však její záběr mnohem širší.
Autor se ve své knize zabývá veškerou radikální černou hudbou za posledních sto let a kromě toho i žánry, které s ní nepřímo souvisí (post-punk, krautrock). Navíc často zabíhá i do širších mimo-hudebních souvislostí a právě tehdy je kniha nejpřínosnější. Ono není sice na škodu si znovu počíst o tom, kdo byl mezi první generací rapperů, jak Elvis ukradl černochům jejich hudbu a co se dělo koncem osmdesátých let na Ibize, autor však kromě těchto známých faktů rozebírá i:
- specifika slovní zásoby černochů a rapovou gramatiku
- černou sci-fi literaturu a poezii (resp. jejich nedostatek)
- počátky slavných komiků ve vystoupeních „na stojáka“
- význam černých stereotypů ve zvolení Baracka Obamy
- historickou úlohu pirátských rádií v Británii
Kromě toho se dozvíme spoustu pikantních jednotlivostí, nad nimiž se pousmějeme, i když nás asi nijak neobohatí. Věděli jste například, že Slayer vydali svou erbovní desku Reign in Blood na hiphopovém labelu Def Jam? Napadlo vás někdy, že Paul McCartney fandí mash-upům? Nebo viděli jste už dokument The Old Negro Space Program?
Jako jednu z mála vad na Hudbě ohně vidím překládání všech citací do češtiny. Proto jsem svůj dnešní příspěvek nazval hiphopovou aluzí „Late Registration“ namísto českého ekvivalentu „Pozdní povšimnutí.“ Překlad citátů z hiphopových a funkových textů do češtiny až příliš odhaluje jejich banalitu a možná k ní i trochu přidává.
Labels:
bigg boss,
books,
electronica,
metal machine music,
rap
Donnerstag, 29. August 2013
Livertek - Belle and Sebastian / Kouyaté and Neerman
V rubrice Livertek se vždy poslední čtvrtek v měsíci ohlížím za novou úrodou koncertních klipů a doporučuji vám ty nejlepší. Protentokrát to u mě vyhráli mí dlouhodobí oblíbenci Belle and Sebastian, kteří byli před několika týdny jednou z hlavních hvězd Pitchfork Music Festivalu v Chicagu. Členové kapely už na pohled dávno nepůsobí tak mladě jako kdysi, zní však stále svěže. Pro vás vybírám skladbu The Stars of Track and Field, pocházející z prvního alba, které jsem od B+S kdy měl (If you're Feeling Sinister).
Dále musím zmínit i vynikající vystoupení na pomezí jazzu a world music, které spolu spáchali perkusisté Lansiné Kouyaté a David Neerman. Jako kdyby to už tak nebylo dost žhavé a akční, jejich exhibice je nasnímaná ve stylu "take away show," který pokaždé nabízí intimní kontakt s umělci a úchvatnou kameru (viz starší díly zde).
Mittwoch, 21. August 2013
Fresh Film Fest uvede letošní díly ze série Black Mirror
Před půl rokem jsem tu chválil první sérii britské dystopické mini-série Black Mirror. Příští sobotu budeme mít možnost vidět úplně nové díly Black Mirror na velkém plátně v centru Prahy, a sice během letošního ročníku Fresh Film Festu.
Tato akce jinak jako vždy nabídne i velmi poutavou soutěžní sekci celovečerních debutů z celého světa. V rámci speciální sekce Fanatismus pak nabídne starší kultovní snímky, jako Apokalypsa, Fitzcarraldo či Jesus Camp.
Mittwoch, 7. August 2013
Troy von Balthazar se vrátí do Prahy se svou rockovou kapelou Chokebore
Chokebore, dávná kapela Troye von Balthazara, se znovu podívá do našeho hlavního města. A navíc spolu s nimi zahrají i Girls against Boys.
Věčně deprimovaní Chokebore se na scénu po dlouhé pauze vrátili v roce 2010, během svého krátkého turné navštívili i Prahu a mně se to tehdy ohromně líbilo. Kdo se tehdy do strahovského klubu 007 nevešel, dostane druhou šanci
Donnerstag, 1. August 2013
Koláže u kolejí: Největší přehlídku současného výtvarného umění najdete na Nákladovém nádraží Žižkov
Nedávno jsem se tu zmiňoval o tom, že taneční/divadelní festival 4 + 4 dny v pohybu má nejlepší čich na netradiční pražské lokace. Konal se třeba už v bývalém kasinu na Starém městě nebo v budově bývalého Federálního shromáždění.
Skoro stejně dobré nápady (které navíc jistě produkčnímu týmu ušetří mnoho peněz na pronájmu prostor) mívá Prague Bienalle. Poté, co se tato mezinárodní přehlídka výtvarna konala v kancelářském mrakodrapu Microna, letos zavítala do prázdných prostor v areálu Nákladového nádraží Žižkov.
Jak už to na velkých průřezových výstavách bývá, každého návštěvníka osloví jen část vystavených objektů, zatímco mnoho z těch ostatních označí za blbost. Pro mě byla největším zážitkem z letošního bienále díla Chrise Jonese. Chris ve svých prostorových kolážích pokrývá konkrétní předměty vrstvou obrázků, zároveň do nich letlampou či žíravinou (?) tvoří otvory, na jejichž dně vidíme další vrstvu obrázků a útržků textů. Na Žižkově bohužel není vystavena žádná z Chrisových rozměrných prací (např. kůň na našem obrázku), přesto stojí za to si jeho čtyři objekty či obrazy vystavené na bienále detailně prohlížet a prozkoumávat Jonesovy světy uvnitř světů.
Dále na bienále podle mě stojí za to úžasná proměnlivá instalace se zadní projekcí od Jakuba Nepraše a podle očekávání poutavá, ač malinká přehlídka fotografií Miroslava Tichého.
Abonnieren
Posts (Atom)