Freitag, 10. Mai 2013
Dvacet let od vydání Modern Life is Rubbish
Modern Life is Rubbish… to je nejen skvělé motto, ale i název jednoho z přelomových hudebních alb devadesátých let. Ode dne, kdy Blur vydali svou desku s parní lokomotivou na obalu, uplynulo právě dnes už celých dvacet let.
Blur měli tehdy za sebou celkem úspěšně přijaté debutové album Leisure, ale když si ho dnes poslechnete, je jasné, že svůj osobitý hudební výraz teprve hledali. Mísení rocku a taneční hudby bylo tehdy in, ale dělali to tak všichni a leckdo se pak neubránil nálepce imitátora, proto se zpěvák Damon Albarn rozhodl změnit na druhém albu zvuk a navázat na popovou hudbu zlatých šedesátých. S deskou Modern Life is Rubbish tak Blur vstoupili do éry melodického kytarového popu s texty plnými ironie a břitkého anglického humoru.
Tato „ryze britská“ éra čítá v diskografii Blur ještě mnohem známější alba Parklife a The Great Escape, ovšem i dnes dvacetiletá nahrávka Modern Life is Rubbish má co nabídnout. Začít můžeme nejlépe u hitu Sunday Sunday, v jehož klipu Blur poprvé svou maloměstskou satiru posouvají až do roviny kabaretu. (Klip k této skladbě jsem poprvé viděl teprve nedávno, jak my jsme jen v minulém století mohli žít bez Youtube?)
Dienstag, 30. April 2013
Deset nejhloupějších názvů hardcore / metalových kapel (sepsaných do podoby hororové povídky)
Kdo poslouchá Kabát, může se stydět jen za jejich hudbu, ale
ne za jejich název. Kabát je jasně definovaný předmět, užitečný, doma ho má
každý z nás a jako pojmenování pro hudební skupinu se skvěle hodí. Ale
jména kapel jako „Kdysi jsem přepral medvěda,“ „Číslo dvanáct vypadá jako ty“
nebo „A tak tě pozoruji z povzdálí“? V návaznosti na svůj dávný žebříček deseti nejhloupějších názvů hudebních skupin vám dnes přináším desítku
specializovanou na hardcorové a metalové kapely, jejichž název má sám o sobě
vyprávěcí obsah (často se jedná o celou větu). A jak jinak je podat, než ve
formě příběhu. Každý název kapely obsažený v následujícím odstavci je
navíc odkazem na domovskou stránku dané formace (aby bylo vidět, že jsem si tak
stupidní názvy nevymyslel).
Donnerstag, 25. April 2013
Livertek - Grinderman / Deerhunter
Z televizních vystoupení za uplynulý měsíc nemůžu vybrat jinak než úžasné Deerhunter v pořadu Jimmyho Fallona. Jejich nový noisový singl Monomania je na stejně nebeské úrovni jako jejich kompletní produkce za posledních šest let, přičemž tentokrát svůj typicky snivý/sjetý sound směřují víc k Rolling Stones a The Strokes. Navíc, co ta paruka? A je to vůbec paruka, proboha? Už kvůli ní to stojí za puštění.
Labels:
blues,
boasting one’s age,
live,
nick cave,
noise,
trent reznor
Sonntag, 21. April 2013
Jaro už je konečně tady, a tak nás Eleanor Friedberger v pravý čas varuje před zíráním přímo do slunce
Na Eleanor ovšem zírat můžete, protože právě natočila nový klip k písničce Stare at the Sun. Je zvláštní, kolik bizarností a nahoty člověk vidí, když se na internetu probírá novými videoklipy (Flaming Lips, The Knife, Shining). Eleanor Friedberger, známá také ze sourozeneckého dua Fiery Furnaces, však z této řady vybočuje jednoduchým, jarně laděným klipem plném huňatých bobtailů, nemoderních svetrů, zadní projekce a samozřejmě i radostného povalování na slunci. Text je navíc překládán do znakové řeči, takže se varování "try not to stare at the sun" dostane opravdu ke každému.
Montag, 8. April 2013
Vedlejší účinky účinkují jako svižný thriller i jako psychologický film
Sdílený skupinový zážitek zůstává jedním z hlavních důvodů, proč je lepší jít do kina než sedět doma u televize. Asi jako když všem padesáti divákům v kině Mat zatrne v jeden velký okamžik překvapení a znechucení zároveň. Samozřejmě vám neprozradím, o čem daný moment v novém filmu Vedlejší účinky je, abyste ho taky nečekali. Nečekat ho můžete v osmnácté minutě, když se hlavní mužský hrdina chce projet na koni... (Nebojte, jen si dělám legraci. Ve skutečnosti je tenhle spoiler z filmu Bílá stuha.)
Americký snímek Vedlejší účinky potěší příznivce filmů z psychologického a psychiatrického prostředí (od Přeletu nad kukaččím hnízdem po Nebezpečnou metodu). Hlavní hrdinka, mladá newyorská designérka, se nenachází v úplně ideální životní situaci, a jak se postupně dozvídáme, už předtím byla se svou psychikou na štíru. Vyhledá tedy psychologa, který jí na její deprese předepíše léky, pak ještě jiné léky a k tomu i trochu nové experimentální medicíny. A když se do toho připlete zákon, nemůžeme si už být jisti, kdo je tady nemocný, kdo je svině a kdo za co může. To vše samozřejmě (odehrává se to přece v New Yorku) v kulisách nákladných korporátních banketů a farmaceutického lobbingu.
Otazníky o duševním stavu postav u nás podporuje i subjektivně vedená kamera, jež častokrát během záběru přeostřuje nebo čeká, až se herec přiblíží do správné vzdálenosti. Steven Soderbergh výborně kočíruje tempo filmu, které se postupně rozjíždí z plíživě zádumčivého začátku až do hektického finále, kdy už jde o bytí a nebytí všech výraznějších postav. Rooney Mara je v roli duševně rozhozené holky z kanceláře velmi dobrá (a skoro se blíží výkonu Kirsten Dunst v Melancholii), standardně kvalitní je i Jude Law jako její psycholog. I díky nim jsou Vedlejší účinky nadprůměrnou žánrovkou plnou dramatických zvratů a utajených skutečností k rozplétání.
Donnerstag, 28. März 2013
Livertek – Chelsea Light Moving / Sigur Rós / Portishead
V rubrice Livertek, neboli “live čtvrtek,” vám pravidelně představuji nejzajímavější koncertní záznamy, které mě zaujaly při brouzdání internetem. Odteď tomu tak bude každý poslední čtvrtek v měsíci.
Chelsea Light Moving nejsou žádní nováčci. Post-pubertální noise-punkové valy u nich hraje Thurston Moore, díky jehož hudbě je svět lepším místem k žití už od začátku osmdesátých let. Před časem se Thurston po více než čtvrt století rozešel se svou kapelou Sonic Youth a se svou manželkou Kim Gordon a jeho nová formace mu pomáhá nalézt cestu do časů rozbouřeného mládí. Zpětná vazba na jeho kytaře je ve skladbě Alighted opravdu gigantická, určitě to dokoukejte až do konce. Asi pochopíte mé překvapení, když jsem vloni očekával první koncert Thurstona Moorea ve svém životě jako poklidnou prezentaci jeho novějšího snivého materiálu a místo toho nastalo takovéhle peklo… UPDATE 01/04: Ještě šťavnatější je právě zveřejněný záznam vystoupení Chelsea Light Moving z festivalu SXSW. Hrají tam mimo jiné i Alighted, ale stojí to za to od začátku do konce.
Zatímco Sonic Youth jsem za doby jejich existence vždycky propásnul, v případě islandských Sigur Rós se můžu pyšnit tím, že jsem viděl už jejich první koncert v pražském Paláci Akropolis před dvanácti lety. Nová skladba Kveikur uvedená nedávno v televizní premiéře v pořadu Jimmyho Fallona je méně éterická než jejich skladby z přelomu století a méně veselá než jejich album Med Sud í Eyrum Vid Spilum Endalaust (pamatujte, jsou z Islandu, takže jejich tvorba nemůže mít normální názvy). Přesto jde podle mého názoru o vykročení správným směrem a zejména jejich práce s perkusemi je v tomto kousku neodolatelná.
A protože byl tento měsíc ohlášen první český koncert mých dlouholetých hrdinů Portishead, dovolím si tentokrát poskytnout vám kromě žhavých novinek i jeden odkaz na retro-skladbu. Pro mnoho lidí mé generace se nejdůležitější formativní koncertní nahrávkou stala Nirvana MTV Unplugged in New York. Mým nejoblíbenějším koncertem v době dospívání byl jiný newyorský záznam, a sice právě koncert Portishead. Depresivní zpěvačka, scratchování, symfonické těleso, v tomhle koncertu je prostě všechno. Dokonce si vzpomínám, že jsem tehdy na desku od Portishead napsal recenzi jako slohové cvičení ve škole (a už tenkrát jsem se potýkal s popisem metaforických textů, zvlášť složených v jiném jazyce). Kompletní záznam tohoto legendárního koncertu, který jsem slyšel už nesčetněkrát, je na Youtube k vidění zde a já z něj pro vás vybírám svou nejoblíbenější píseň Only You.
Montag, 25. März 2013
House of Cards: Kevin Spacey rozehrává vysokou hru v novém politickém seriálu
Významný
politik v americkém Kongresu Francis Underwood (Kevin Spacey), který právě
dotáhl do cíle vítěznou prezidentskou kampaň, se dozvídá, že nedostane slíbené
místo v nové vládě. Začíná osnovat plán na krutou pomstu.
I v
seriálové tvorbě se časy mění. Zatímco kdysi celá rodina netrpělivě
odpočítávala dny, hodiny a minuty do okamžiku, než se Jiřina Švorcová znovu na
obrazovce objeví za pultem, nový seriál House of Cards (Domek z karet) je
dostupný kdykoliv a kdekoliv. Byl natočen exkluzivně pro placenou internetovou
službu Netflix, všechny díly byly zveřejněny najednou a režijního dohledu nad
Kevinem Spaceym se ujal neméně hvězdný David Fincher.
Lidé ve
Fincherových dílech bývají z trochu jiného těsta než já a vy a také kongresman
Underwood je krutou šelmou odhodlaně běžící za svým cílem. Podobně jako Mark
Zuckerberg z filmu The Social Network, Tyler Durden z Klubu rváčů nebo Lisbeth
Salanderová z Mužů, kteří nenávidí ženy, i Underwood je natolik odevzdán své
práci, že ani ve volném čase nevytváří žádné vztahy kromě těch, které mu pomohou
v kariéře. Na rozdíl od tří výše zmíněných psychopatů je Underwood ženatý,
ovšem rozhovory s jeho manželkou připomínají spíš válečnou poradu nebo
motivační proslov kouče před sportovním utkáním.
Kevin
Spacey se už několikrát v roli tvrdých a trochu nenormálních profesionálů
osvědčil a i tentokrát mu role padne jako ulitá. Když zrovna neřve na podřízené
nebo nechodí na utajené schůzky, najde si čas i na nenápadný odkaz na svou
nedávnou roli v Šéfech na zabití nebo na pronášení sarkastických hlášek směrem
k divákům (“Power is a lot like real estate. It’s all about location, location,
location“).
První díl Domku z karet, který jsem zatím viděl, dopadl
velice dobře. Zatím v něm ještě nebyly vidět žádné karety ani jiné želvy,
ale věřím, že to ještě přijde :-) Některé aspekty americké politické praxe
nebudou českým divákům úplně srozumitelné, přesto je i tak možné si
nové Fincherovo dílo užít. Z mého osobního pohledu si ještě musím
rozmyslet, jestli chci trávit čas sledováním osudů někoho tak zvráceného jako
Francis Underwood, ale všem milovníkům politických dramat mohu tento seriál jen
doporučit.
Freitag, 15. März 2013
Citát týdne – Pitchfork recenzuje novou desku Davida Bowieho
"This is what happens to rock stars, right? They age, they wither, and they eventually play 30-year-old songs to 50-year-old people who are doing their best to avoid nostalgia's bittersweet aftertaste while nursing an $11 Bud in the back of a basketball arena. Bowie could've gone that route. He didn't" - Ryan Dombal, Pitchfork
Jen krátká ukázka ze zatím nejlepší hudební recenze, kterou jsem letos četl – najdete ji na tomto odkazu. Autor tu erudovaně a poutavě shrnuje Bowieho hudební dráhu a velmi přesně vystihuje, čím byl David Bowie vždy výjimečný a jak se tato výjimečnost odráží ještě dnes.
Donnerstag, 7. März 2013
Byl Steve Jobs šťastný?
Newton
College, vysoká škola managementu a psychologie, přišla s ohromujícím reklamním
sloganem: “Byl Steve Jobs šťastný?” Vidět ho, spolu s podobnými kryptickými
sděleními od Newton College, můžete například ve vestibulech metra. Demencí
svého sloganu se Newtonům podařilo předčit jinou soukromou školu hlásající “Neruda
není váš soused.”
Pomineme
nyní, že vysoká škola, která si v minulosti na svůj billboard stejně bezdůvodně
dala i Václava Klause, nyní zneužívá dobrého jména zakladatele firmy Apple
Stevea Jobse. Tentokrát je jejich sdělení natolik off-topic, že si můžeme
domyslet několik různých možností, co tím asi chtěli říct.
- Newton College má velice pokročilý výzkumný
program, podařilo se jim sestavit počítačovou simulaci Stevea Jobse, jehož
pomocí zkoumají motivy jeho podnikatelské kariéry. Již brzy se svět z výsledků
tohoto výzkumu dočká odpovědi na otázku, která trápí snad každého z nás: “Byl
Steve Jobs šťastný?”
- Newton College do svých učeben a
studoven nakoupilo mnoho počítačů značky Apple. Pokud náhodou nebyl Steve Jobs
za svého života šťastný, budou mít aspoň radost jeho dědicové, protože cena
akcií Applu díky této obrovské zakázce stoupá. Zároveň tato zakázka ospravedlňuje
jinak jistě neoprávněné použití Jobsova jména v této reklamě.
- Newton College z vás udělá takového
podnikatelského génia, jakým byl Steve Jobs, a díky tomu pak budete šťastní.
Třetí,
zřejmě nejpravděpodobnější varianta počítá s tím, že hyperinteligentní lidé
úspěšní ve svém oboru jsou automaticky také velice šťastní. Nemusí to tak být
pokaždé. Jak řekl Ernest Hemingway, “štěstí je u inteligentních lidí tím nejzřídkavějším
jevem, který znám.” Ještě více přehnaná je však představa, že nějaká škola dokáže
každý rok vychovat stovky nových Jobsů. Vždy to budou z 99 % spíše jen lidé,
kteří si o sobě myslí, že jsou Steve Jobs, což je obrovský rozdíl.
Montag, 4. März 2013
Citát týdne - Babovřesky
„Troškova
sociologická sonda do života zdánlivě malebné jihočeské vesnice navazuje v
mnohém na uznávané satirické majstrštyky jako Slunce, seno, erotika a Kameňák
3. Ještě je ovšem překonává touto mistrně odpozorovanou analýzou dysfunkčních
mezilidských vztahů na českém venkově, které byly nejprve poznamenány nespravedlivým
terorem kolektivizace, aby se po revoluci díky globalizaci, zemědělskému
diktátu Evropy a přesunu obyvatel do měst ztratila zcela vazba vesničanů k
selským tradicím a morálním hodnotám předků.
Bravurní nápad s
falešnými závěrečnými titulky čtvrt hodiny před koncem nebo přepjatý happyend,
který se podle všeho odehrává pouze v hlavách hlavních hrdinů, řadí Trošku mezi
narativní experimentátory typu Charlieho Kaufmana“ – Jan Gregor, Aktuálně.cz
Labels:
cinema,
Czech plague,
humor,
quote of the week
Abonnieren
Posts (Atom)