Donnerstag, 28. März 2013
Livertek – Chelsea Light Moving / Sigur Rós / Portishead
V rubrice Livertek, neboli “live čtvrtek,” vám pravidelně představuji nejzajímavější koncertní záznamy, které mě zaujaly při brouzdání internetem. Odteď tomu tak bude každý poslední čtvrtek v měsíci.
Chelsea Light Moving nejsou žádní nováčci. Post-pubertální noise-punkové valy u nich hraje Thurston Moore, díky jehož hudbě je svět lepším místem k žití už od začátku osmdesátých let. Před časem se Thurston po více než čtvrt století rozešel se svou kapelou Sonic Youth a se svou manželkou Kim Gordon a jeho nová formace mu pomáhá nalézt cestu do časů rozbouřeného mládí. Zpětná vazba na jeho kytaře je ve skladbě Alighted opravdu gigantická, určitě to dokoukejte až do konce. Asi pochopíte mé překvapení, když jsem vloni očekával první koncert Thurstona Moorea ve svém životě jako poklidnou prezentaci jeho novějšího snivého materiálu a místo toho nastalo takovéhle peklo… UPDATE 01/04: Ještě šťavnatější je právě zveřejněný záznam vystoupení Chelsea Light Moving z festivalu SXSW. Hrají tam mimo jiné i Alighted, ale stojí to za to od začátku do konce.
Zatímco Sonic Youth jsem za doby jejich existence vždycky propásnul, v případě islandských Sigur Rós se můžu pyšnit tím, že jsem viděl už jejich první koncert v pražském Paláci Akropolis před dvanácti lety. Nová skladba Kveikur uvedená nedávno v televizní premiéře v pořadu Jimmyho Fallona je méně éterická než jejich skladby z přelomu století a méně veselá než jejich album Med Sud í Eyrum Vid Spilum Endalaust (pamatujte, jsou z Islandu, takže jejich tvorba nemůže mít normální názvy). Přesto jde podle mého názoru o vykročení správným směrem a zejména jejich práce s perkusemi je v tomto kousku neodolatelná.
A protože byl tento měsíc ohlášen první český koncert mých dlouholetých hrdinů Portishead, dovolím si tentokrát poskytnout vám kromě žhavých novinek i jeden odkaz na retro-skladbu. Pro mnoho lidí mé generace se nejdůležitější formativní koncertní nahrávkou stala Nirvana MTV Unplugged in New York. Mým nejoblíbenějším koncertem v době dospívání byl jiný newyorský záznam, a sice právě koncert Portishead. Depresivní zpěvačka, scratchování, symfonické těleso, v tomhle koncertu je prostě všechno. Dokonce si vzpomínám, že jsem tehdy na desku od Portishead napsal recenzi jako slohové cvičení ve škole (a už tenkrát jsem se potýkal s popisem metaforických textů, zvlášť složených v jiném jazyce). Kompletní záznam tohoto legendárního koncertu, který jsem slyšel už nesčetněkrát, je na Youtube k vidění zde a já z něj pro vás vybírám svou nejoblíbenější píseň Only You.
Montag, 25. März 2013
House of Cards: Kevin Spacey rozehrává vysokou hru v novém politickém seriálu
Významný
politik v americkém Kongresu Francis Underwood (Kevin Spacey), který právě
dotáhl do cíle vítěznou prezidentskou kampaň, se dozvídá, že nedostane slíbené
místo v nové vládě. Začíná osnovat plán na krutou pomstu.
I v
seriálové tvorbě se časy mění. Zatímco kdysi celá rodina netrpělivě
odpočítávala dny, hodiny a minuty do okamžiku, než se Jiřina Švorcová znovu na
obrazovce objeví za pultem, nový seriál House of Cards (Domek z karet) je
dostupný kdykoliv a kdekoliv. Byl natočen exkluzivně pro placenou internetovou
službu Netflix, všechny díly byly zveřejněny najednou a režijního dohledu nad
Kevinem Spaceym se ujal neméně hvězdný David Fincher.
Lidé ve
Fincherových dílech bývají z trochu jiného těsta než já a vy a také kongresman
Underwood je krutou šelmou odhodlaně běžící za svým cílem. Podobně jako Mark
Zuckerberg z filmu The Social Network, Tyler Durden z Klubu rváčů nebo Lisbeth
Salanderová z Mužů, kteří nenávidí ženy, i Underwood je natolik odevzdán své
práci, že ani ve volném čase nevytváří žádné vztahy kromě těch, které mu pomohou
v kariéře. Na rozdíl od tří výše zmíněných psychopatů je Underwood ženatý,
ovšem rozhovory s jeho manželkou připomínají spíš válečnou poradu nebo
motivační proslov kouče před sportovním utkáním.
Kevin
Spacey se už několikrát v roli tvrdých a trochu nenormálních profesionálů
osvědčil a i tentokrát mu role padne jako ulitá. Když zrovna neřve na podřízené
nebo nechodí na utajené schůzky, najde si čas i na nenápadný odkaz na svou
nedávnou roli v Šéfech na zabití nebo na pronášení sarkastických hlášek směrem
k divákům (“Power is a lot like real estate. It’s all about location, location,
location“).
První díl Domku z karet, který jsem zatím viděl, dopadl
velice dobře. Zatím v něm ještě nebyly vidět žádné karety ani jiné želvy,
ale věřím, že to ještě přijde :-) Některé aspekty americké politické praxe
nebudou českým divákům úplně srozumitelné, přesto je i tak možné si
nové Fincherovo dílo užít. Z mého osobního pohledu si ještě musím
rozmyslet, jestli chci trávit čas sledováním osudů někoho tak zvráceného jako
Francis Underwood, ale všem milovníkům politických dramat mohu tento seriál jen
doporučit.
Freitag, 15. März 2013
Citát týdne – Pitchfork recenzuje novou desku Davida Bowieho
"This is what happens to rock stars, right? They age, they wither, and they eventually play 30-year-old songs to 50-year-old people who are doing their best to avoid nostalgia's bittersweet aftertaste while nursing an $11 Bud in the back of a basketball arena. Bowie could've gone that route. He didn't" - Ryan Dombal, Pitchfork
Jen krátká ukázka ze zatím nejlepší hudební recenze, kterou jsem letos četl – najdete ji na tomto odkazu. Autor tu erudovaně a poutavě shrnuje Bowieho hudební dráhu a velmi přesně vystihuje, čím byl David Bowie vždy výjimečný a jak se tato výjimečnost odráží ještě dnes.
Donnerstag, 7. März 2013
Byl Steve Jobs šťastný?
Newton
College, vysoká škola managementu a psychologie, přišla s ohromujícím reklamním
sloganem: “Byl Steve Jobs šťastný?” Vidět ho, spolu s podobnými kryptickými
sděleními od Newton College, můžete například ve vestibulech metra. Demencí
svého sloganu se Newtonům podařilo předčit jinou soukromou školu hlásající “Neruda
není váš soused.”
Pomineme
nyní, že vysoká škola, která si v minulosti na svůj billboard stejně bezdůvodně
dala i Václava Klause, nyní zneužívá dobrého jména zakladatele firmy Apple
Stevea Jobse. Tentokrát je jejich sdělení natolik off-topic, že si můžeme
domyslet několik různých možností, co tím asi chtěli říct.
- Newton College má velice pokročilý výzkumný
program, podařilo se jim sestavit počítačovou simulaci Stevea Jobse, jehož
pomocí zkoumají motivy jeho podnikatelské kariéry. Již brzy se svět z výsledků
tohoto výzkumu dočká odpovědi na otázku, která trápí snad každého z nás: “Byl
Steve Jobs šťastný?”
- Newton College do svých učeben a
studoven nakoupilo mnoho počítačů značky Apple. Pokud náhodou nebyl Steve Jobs
za svého života šťastný, budou mít aspoň radost jeho dědicové, protože cena
akcií Applu díky této obrovské zakázce stoupá. Zároveň tato zakázka ospravedlňuje
jinak jistě neoprávněné použití Jobsova jména v této reklamě.
- Newton College z vás udělá takového
podnikatelského génia, jakým byl Steve Jobs, a díky tomu pak budete šťastní.
Třetí,
zřejmě nejpravděpodobnější varianta počítá s tím, že hyperinteligentní lidé
úspěšní ve svém oboru jsou automaticky také velice šťastní. Nemusí to tak být
pokaždé. Jak řekl Ernest Hemingway, “štěstí je u inteligentních lidí tím nejzřídkavějším
jevem, který znám.” Ještě více přehnaná je však představa, že nějaká škola dokáže
každý rok vychovat stovky nových Jobsů. Vždy to budou z 99 % spíše jen lidé,
kteří si o sobě myslí, že jsou Steve Jobs, což je obrovský rozdíl.
Montag, 4. März 2013
Citát týdne - Babovřesky
„Troškova
sociologická sonda do života zdánlivě malebné jihočeské vesnice navazuje v
mnohém na uznávané satirické majstrštyky jako Slunce, seno, erotika a Kameňák
3. Ještě je ovšem překonává touto mistrně odpozorovanou analýzou dysfunkčních
mezilidských vztahů na českém venkově, které byly nejprve poznamenány nespravedlivým
terorem kolektivizace, aby se po revoluci díky globalizaci, zemědělskému
diktátu Evropy a přesunu obyvatel do měst ztratila zcela vazba vesničanů k
selským tradicím a morálním hodnotám předků.
Bravurní nápad s
falešnými závěrečnými titulky čtvrt hodiny před koncem nebo přepjatý happyend,
který se podle všeho odehrává pouze v hlavách hlavních hrdinů, řadí Trošku mezi
narativní experimentátory typu Charlieho Kaufmana“ – Jan Gregor, Aktuálně.cz
Labels:
cinema,
Czech plague,
humor,
quote of the week
Donnerstag, 28. Februar 2013
Livertek - Patrick Wolf
Dnes večer v naší stověžaté metropoli vystoupí dvě osobnosti, které představují světovou špičku každý ve svém hudebním mikro-žánru: Patrick Wolf a John Cale.
Já se vypravím na Patricka a jeho akustické vystoupení v Paláci Akropolis, proto je jen logické, že si dnes v pravidelné rubrice Livertek doporučíme jednu z dalších jeho šarád. Před nedávnem se Patrick Wolf vydal do kanceláře hudebního časopisu NME a spolu se dvěma dalšími muzikanty zahrál mimo jiné svou píseň Wolf Song. Po celou dobu svého komorního koncertu měl Patrick na sobě středověkou drátěnou košili, což značí, že byl připraven na všechny alternativy. Znáte to, když se u nás chlapi poperou...
Jinak jsem se rozhodl, že zvolníme tempo téhle mojí
Montag, 25. Februar 2013
Televizní mini-série Black Mirror se dočkala dalších dílů
Ve vysílání britské
televize Channel 4 tento měsíc figuruje nová trojice dílů úžasné dystopické
série Black Mirror. Už se nemůžu dočkat, až to uvidím!
Varování před moderní
technologií, která se obrátí proti člověku, to je nejčastější motiv v žánru
sci-fi už více než sto let. Jde spíš o to, jak bezvadně se tohoto tématu tvůrčí
tým zhostil ve třech samostatných dílech, které spolu tvoří první sérii Black
Mirror. U nás byla tato série k vidění mimo jiné v rámci Fresh Film
Festu, o co v ní šlo?
V prvním díle se
na YouTube objeví hrozba teroristy/únosce, který požaduje, aby britský
ministerský předseda v přímém přenosu, ehm, pomiloval prase. Díky
sociálním sítím se o tomto zvláštním požadavku ihned dozví celý národ, který
lační po informacích, sdílí reakce a sleduje vývoj aféry v reálném čase.
Ve dvojce sledujeme
společnost, v níž lidé žijí sami ve svých buňkách nepřetržitě bombardováni
reklamami, videohrami a talentovými soutěžemi. Na živobytí si vydělávají každodenním
dřením na rotopedu a sní o tom, že si vydělají na vstupenku na pódium talentové
show, stanou se hvězdou a už nikdy nebudou muset dřít.
V třetím díle první
série sledujeme lidi osazené implantátem, který nahrává a uchovává všechno, co
kdy zažili. Na první pohled pěkná možnost kdykoliv si znovu přehrát, zpomalit
či zazoomovat cokoliv ze svého života ve skutečnosti přinese zhoubu žárlivému a
umanutému zbohatlíkovi.
První sezóna Black
Mirror byla zpracována do moderního britského stylu, nad kterým jsme mohli
žasnout již v seriálech Misfits a Sherlock. Pokud přistoupíte na mírnou
metaforu, v Black Mirror se zatím neobjevilo nic, co bychom mohli považovat
za nemožné, a tak se dokonce zdráhám označit seriál za sci-fi. Tvůrcům se
naopak podařilo velmi výstižně vykreslit společnost neustále hledající rozptýlení
a efektní zábavu a preferující virtuální vztahy nad skutečnými. Zejména mezi
epizodními postavami v prvním a druhém díle najdeme desítky cenných momentů,
které geniálně charakterizují myšlení, motivy a tužby současných lidí. Snad
bude mít Charlie Brooker a jeho tým i ve druhé sezóně stejně šťastnou ruku.
Donnerstag, 21. Februar 2013
Livertek - The xx
Moje pravidelná čtvrteční rubrika Livertek je oslavou naživo hrané a zpívané hudby a těžko bych pro ni tentokrát našel lepší obsah než právě The xx. Už dlouho jsem neviděl kapelu, která by dokázala naživo tak přesně reprodukovat to, co je slyšet na albu. Řeknete si asi, že při tom jejich minimalismu to asi není nic složitého, ale zkuste si to doma.
"Ex Ex" v názvu znamená "Ex-lovers" a o tom je celý jejich štyk. Tiché citlivé písně o životě po rozchodu. V tomto záznamu, který The xx před týdnem nahráli pro americký veřejnoprávní rozhlas, se dočkáme dvou skladeb z nového alba Co-Exist.
Sonntag, 17. Februar 2013
Výstava v Meet Factory rekapituluje Pussy Riot a jejich předchůdce
Dnes jsem navštívil jednu z nejsilnějších výstav v našem hlavním městě za delší dobu, přehlídku Pussy Riot a ruská tradice uměleckého vzdoru, která poběží až do 24. března ve smíchovské Meet Factory (vstupné je dobrovolné).
Na výstavě je samozřejmě v nekonečné smyčce ke shlédnutí známý klip z vystoupení Pussy Riot v moskevském chrámu (který i s odstupem času působí stejně silně), ale hlavně je zde mnoho dalších fotografií, ilustrací a krátkých filmů, které dávají tento veřejný akt do širších souvislostí. Ukazuje se, že Pussy Riot nebyly jediné, které se ozvaly proti putinovskému Rusku a byly za to perzekuovány. Jako by původně londýnský punk a vídeňský akcionismus konečně našel smysl v Moskvě, protože na rozdíl od Británie či Rakouska v Rusku opravdu je proti čemu protestovat.
Donnerstag, 14. Februar 2013
Livertek - Suede
Nedávno jsem se tu zmínil, jak jsem vcelku nahodile přišel k zalíbení
v kapele Suede, a dnes si pustíme jejich čerstvý koncertní klip. Brett
Anderson a jeho postarší kolegové to stále umí dobře rozbalit, jak dokazuje i záznam
jejich vystoupení pro stanici BBC6. Na tomto odkazu pro dnešek doporučuji
jejich novou pecku It Starts and Ends with you.
Abonnieren
Posts (Atom)