Donnerstag, 20. Juni 2013

Očista - exkluzivní recenze

Díky mému výletu do Polska vám nyní mohu jako první v republice nabídnout recenzi na film Očista. Tento thriller by měl být v ČR uváděn od 1. srpna 15. srpna.

Jak se dozvíme v úvodu filmu, za několik let se vlády v USA ujme hnutí The New Founding Fathers of America a uzákoní celkem neotřelou změnu. Jednu určitou noc v roce je možné loupit, rabovat a vraždit, aniž by to bylo trestné. Tuto noc mají volno všichni policisté, záchranáři a hasiči. Kriminalita je po zbytek roku minimální, protože všem přijde výhodnější odložit své plány na Noc očisty. Hospodářství vzkvétá, protože se pak všechno poničené spravuje a staví znovu, protože jdou dobře na odbyt zbraně a bezpečnostní systémy a hlavně protože spořádaní občané rádi pořádají výroční hony na bezdomovce a chudinu, která by jinak ekonomiku omezovala v rozletu. Ve filmu sledujeme Ethana Hawkea jako zámožného otce od rodiny, která tuto noc neprožije úplně v bezpečí.

Podobně jako v případě Hunger Games tu máme provokativní společenskou vizi, která v průběhu filmu sklouzne do něčeho mnohem méně zajímavého (v tomto případě do vyvražďovačky). V Očistě k tomuto přerodu dojde celkem brzy, když k zabarikádovanému domu naší rodiny přijde skupina "pravověrných a velice dobře vzdělaných Američanů," jak jinak než v maskách "anonymních" usmívajících se gentlemanů. Aby se situace opravdu mohla zvrtnout, členové rodiny udělají několik zásadních chyb, které by jinde než v mysli scénáristy byly velmi nepravděpodobné.

Přišlo mi zábavné, jak neutrálně o této zvrhlé akci ve filmu hovořila média, a bavilo mě přemýšlet o tom, jak by taková společnost fungovala. Dávali byste si celý rok větší pozor, aby nikdo neměl důvod si pro vás pak přijít a beztrestně si to s vámi vyřídit? Nebo byste se chovali svobodněji / bezohledněji, kdybyste za své činy během Noci očisty nemuseli nést následky? A skutečně tu nejsou žádné následky? Když se vám potom pod okny belhá soused, kterého jste oloupili a zmrzačili, řeknete mu jen "sorry, byla zrovna Noc očisty" a požádáte ho, zdali by vám zase na pár hodin nepohlídal děti?

Film tyto otázky řeší jen zřídka, i když by k tomu byla příležitost například v osobě nápadníka Hawkeovy dcery. Jinak jde o standardní krvák, který ani neukazuje žádné futuristické zbraně nebo technologické vymoženosti, ačkoliv se odehrává až v příští dekádě. Za povšimnutí stojí jen práce maskérů, protože obličeje obyvatel této luxusní čtvrti (včetně obličeje Ethana Hawkea) připomínají spíš samovolně se pohybující sbírky ušlechtilých vrásek prokládaných kosmetickými zásahy. Ocenil bych, kdyby jako pokračování filmu vzniklo Ráno po Noci očisty v režii Guse van Santa nebo Darrena Aronofského.