Sonntag, 30. Juni 2013

Nejlepší plakáty se i nadále dělají v Polsku


Pamatujete si, jak jsem tady před třemi lety upozorňoval na akci webu Something Awful, který si utahoval ze stylu starých polských filmových plakátů? Dobře, možná ne, tady si to můžete připomenout. Jestli všechna ta legrace tenkrát něco potvrdila, pak to, že Polsko je v kruzích grafiků stále známé jako plakátová velmoc, která má svůj styl a jejíž sláva jen tak nepohasne.

O tom, že i dnes vznikají v Polsku vynikající plakáty, mě přesvědčila nedávná výstava v toruňské galerii moderního umění. Zejména jsem si oblíbil styl Tomasze Bogusławského, který dokáže (kam až to dokážu posoudit) vystihnout dané dílo za použití jediného konkrétního, občas i dost naturalistického motivu. Vypelichaný kartáč nebo zrezivělý visací zámek vyjadřují díla světové dramatické literatury, berte, nebo nechte být. Připravil jsem pro vás sedm odkazů na plakáty k polským divadelním inscenacím, které se mi od Bogusławského líbí nejvíc:

- Alfred Jarry: Král Ubu
- Christopher Hampton: Nebezpečné známosti
- Joseph Stein: Řek Zorba (muzikál podle N. Kazantzakise)
- Witold Gombrowicz: Trans Atlantik
- Antonina Grzegorzewska: Migréna
- Georg Büchner: Dantonova smrt
- William Shakespeare: Titus Andronicus

Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen