Donnerstag, 28. November 2013

Livertek – Queens of the Stone Age / Arctic Monkeys


Dnes vám v rámci rubriky Livertek nabízím výborné, a poněkud překvapující vystoupení Queens of the Stone Age v pořadu Conana O’Briena. Pokud tyto „nové Queeny“ znáte hlavně jako machistickou tlupu brusičů těžkých riffů, asi vás zaskočí citlivá balada „The Vampyre of Time and Memory.“ Parta kolem Joshe Hommea ji naživo prezentuje se stejnou oblibou jako rychlejší kusy z nového alba. Josh ji zde hraje v obleku a kravatě na krvavě rudý klavír, atmosféra je neoddiskutovatelná.

Od Queens of the Stone Age vede cesta k jejich nedávnému spolupracovníkovi Alexi Turnerovi a jeho kapele Arctic Monkeys. Nedávno zahráli mou oblíbenou hitovku „Do I Wanna Know?“ v pořadu Joolse Hollanda. Monkeys na prvním albu, kterému britský tisk přisuzoval nesmrtelnost, také začínali s mnohem ostřejším materiálem, vítejte do jejich nového groovy světa.

Mittwoch, 27. November 2013

Citát týdne - Maxim


"Koniáši 21. století literaturu nepálí, ale házejí do černých pytlů" -časopis Maxim reaguje na rozhodnutí Tesca prodávat jejich vysoce hodnotnou literární revue v neprůhledných obalech.

Montag, 25. November 2013

Dylan a Puccini na vidlích současných tvůrců


Letitá klasika „Like a Rolling Stone“ od Boba Dylana se dočkala oficiálního videoklipu a ne jednoho. Jde vlastně o online aplikaci, v níž můžete podle své libosti přepínat mezi mnoha televizními kanály, na nichž Dylanovu píseň na playback zpívá realitní makléř, moderátorka kuchařské show, páreček osvetříkovaných sympaťáků z romantické komedie, kreslená kočička, rapper Danny Brown a mnoho dalších bizarních jedinců. Něco takového by ve dvacátém století nebylo možné (a nejen z technického hlediska) – pusťte si to zde.

A kdyby vám tato (ehm) rekontextualizace klasiky byla málo, dejte si Giacoma Pucciniho v remixu Hudsona Mohawka, vyšlo to na desetileté reedici Grand Theft Auto 3.

Mittwoch, 13. November 2013

Show must go on - Dokument o 5Angels vstoupí do českých kin


Mnou velmi očekávaný dokument o pubertální dívčí pěvecké skupině 5Angels nazvaný Show! nezůstane jen ozdobou několika málo filmových festivalů, ale míří i do širší filmové distribuce.

5Angels působí tak bizarně, že vtipy na jejich účet se téměř vymýšlejí samy. Já jsem dokonce na téma 5Angels před čtyřmi lety stvořil velmi nekorektní společenskou hru (něco ve stylu Soudruhu, nezlob se). Proto předpokládám, že v tomto dokumentu kydajícím nejspodnější patra showbusinessu bude o zábavu postaráno. Snímek Show! se promítá zítra na Famufestu a do kino-distribuce vstoupí 28. listopadu.

Samstag, 9. November 2013

M.I.A použila šampón z devadesátých let a on stále funguje!


Dívčí duo Shampoo natočilo v devadesátých letech několik relativně úspěšných hitů, předvedlo se v pár klipech na MTV a dokonce se i kamarádilo se Strážci vesmíru (neboli s Mighty Morphin' Power Rangers). Pak ale přišly Spice Girls a na holky šampónky se rychle zapomnělo. Tedy až doteď. Globální umělkyně M.I.A právě přichází s radikální předělávkou starého šampónového hitu Trouble, která zní famózně a navíc naprosto současně. Takhle by se měly coververze správně dělat. Sami si můžete obě verze porovnat na Youtube - tady je klip k původní popové písni od Shampoo (včetně Strážců vesmíru) a tady je letošní pecka z nové desky M.I.A.

Donnerstag, 31. Oktober 2013

Livertek - Editors


Na konci každého měsíce tu pro vás v rubrice Livertek vybírám svůj oblíbený koncertní klip. Tentokrát se podívejte na tento amatérský záznam z vystoupení Editors v Lucerna Music Baru. Podle toho, jak byl dav nažhavený, byste řekli, že zrovna hráli největší hit své kariéry. Kdepak, šlo o singl A Ton of Love z letošní desky, z té desky, kterou většina tisku označila za ještě slabší než tu předtím. Podobně bouřlivě byly v Praze přijaty i další nové písně, stejně jako starší věci, a všichni jsme byli rádi, že Editors u nás svůj stadiónový rock hrají v malém klubu. Když si na Youtube najdete jejich vystoupení na padesátitisícových festivalech, kde je pódium deset metrů od první řady, není to to samé.

Dienstag, 29. Oktober 2013

Váš anus se právě dožil dvaceti let, pane Albini!


Americký hudebník a producent Steve Albini měl před dvaceti lety opravdu silné období. Během několika týdnů tehdy vyšlo jím produkované album In Utero od Nirvany a zároveň první dva singly jeho vlastní kapely Shellac nazvané Rude Gesture a Uranus. Podle mě je z těchto výborných nahrávek nejsilnější právě posledně jmenovaný sedmipalcový singl, jehož jméno je samozřejmě pubertální přesmyčkou ze sousloví „your anus.“

Obě skladby z tohoto divokého vinylu, DorisWingwalker, bývají dodnes jedním z vrcholů každého koncertu Shellac a definují charakteristický zvuk kapely jako agresivní mix kytarového hluku, hrozivé repetetivní basy a razantních bicích, které jsou rok od roku nahrávány ve víc a víc neotesané a odhalené podobě. Vlastně si myslím, že málokdy poté ještě Shellac zněli tak zlověstně a antisociálně jako v těchto dvou skladbách. Může za to jak kousavá basa Boba Westona, tak Albiniho textové ztvárnění obou vychýlených antihrdinek. Nebudu předstírat, že mám zmíněný singl doma v celé jeho vinylové (šelakové) kráse, výše uvedené odkazy na Youtube nám ale dokáží obě písně aspoň zprostředkovat.

Mittwoch, 23. Oktober 2013

Jak jsem nevyhrál lístky na Severský filmový podzim


Nevyhrál jsem, ale soutěžení jsem si řádně užil. Permanentka na tuto akci konající se v různých českých a moravských kinech totiž nebyla k mání jen tak. Připomeňme si, že většina ostatních internetových soutěží o lístky do kina vypadá asi takto:

Který herec hraje hlavní roli ve filmu Nevědomí?
a) Tom Cruise
b) Christopher Cruise


Takové otázky nepředstavují pro soutěžící nic zapeklitého, ale odpovídají tomu, kolik času lidé většinou na jedné internetové stránce tráví. V krajních případech zní soutěžní otázka i takto:

Do českých kin přichází nový snímek s populárním svalovcem Tomem Cruisem nazvaný Nevědomí. Kdo ztvárnil hlavní roli v tomto filmu?
a) Tom Cruise
b) Christopher Cruise
Nápovědu najdete na adrese
www.tomcruise.com

Soutěž se Severským filmovým podzimem byla ale jiná, a protože jsem byl minulý týden doma nemocný, mohl jsem jí věnovat několik hodin a rozluštil jsem ji až do konce. S identifikací neznámých herců, režisérů a dávno zapomenutých filmů podle fotek mi nepomohla ani tisková zpráva, ani program festivalu, a dokonce se ani soubory s danými fotografiemi nejmenovaly tak, že by něco prozradily. Pokud se někteří Seveřané na soutěžních fotkách vyskytují v letošním programu této akce nebo v databázi SFklubu, mají tam samozřejmě jinou fotku, naprosto neslučitelnou s tou soutěžní. Pokud máte rádi intelektuální výzvy, schválně si to zkuste.

Montag, 14. Oktober 2013

Hnědá Ana chladna zrána


Jak věští prastará pranostika, příjezd norské zpěvačky Any Brun do Paláce Akropolis předjímá období mrazivých jiter. Moudro vypozorované v průběhu staletí, zdá se, nelže. Koncert Any Brun bude příští úterý a už dnes u nás ráno byl jeden stupeň nad nulou. Není ale všechno tak trudné, jak by se mohlo zdát. Anina hudba stojí za poslech a nejspíš i za návštěvu jejího koncertu. Schválně si pusťte její hit Do You Remember? opatřený působivým klipem nebo si rovnou dejte celou její tetralogii z posledního alba.

Freitag, 11. Oktober 2013

Villa Verdi - jaký byl divadelní zájezd do Berlína?


Minulou sobotu jsem jel autobusem do Berlína spolu se zájezdem Pražského divadelního festivalu německého jazyka. Celý ten víkend se především podepsal na mém zdraví, přesto zde teď ze své postele mohu krátce zhodnotit, jestli to stálo za to.

Letos padla při divadelním zájezdu volba na inscenaci nazvanou Villa Verdi, volně inspirovanou podle skutečnosti. Villa Verdi je v této hře státem placenou institucí, kde bydlí zestárlí herci a pěvci, dožívají zde podzim svého života a společně si dokazují, že zatímco publikum už dávno tleská mladším, oni své řemeslo ještě zvládají. Vykládají si historky, poplácávají se po zádech a citují, co o nich před čtyřiceti lety napsal tisk. Pamatujete si na pořad Karla Čáslavského Hledání ztraceného času? Tak si jej představte jako dům, který se teď někdo chystá zavřít.

Fikce se tu protíná s realitou, protože postavy v této hře na pódiu berlínské Volksbühne nepředstavuje nikdo jiný než zestárlí herci a pěvci, kteří nám sedícím v hledišti dokazují, že své řemeslo ještě zvládají. Hra sestává ze série árií od Verdiho, Wagnera či Mozarta, případně baletních čísel, zatímco děj čeká, než se posune dál, a čeká vlastně až do posledních pěti minut. Zpracování je vizuálně přitažlivé, místy i celkem radikální, přesto pouze ilustruje jednoduchou levičáckou agitku o tom, že si stát nemůže jen tak dovolit přestat někoho subvencovat. Pravicově smýšlející diváci mohou tuto vypjatou inscenaci dokonce chápat jako parodii a její aktéry vidět jako nepotřebné příživníky. Tak jako tak se ale boj za záchranu Villy Verdi projevuje jen tím, že árie z Figarovy svatby střídá árii z Netopýra, takže inscenace ztrácí spád pro jakýkoliv typ diváka.