Freitag, 29. Juli 2016

Co dělají dnes: Doom


Nejspíš to překvapí jen ty z vás, kteří se stejně jako já už počítačovým hrám vůbec nevěnují, nicméně praotec všech 3D stříleček Doom se letos vrátil. A nemyslím tím film s nadějně znějícím názvem The BFG, mám na mysli úplně nový, čtvrtý díl této herní série. Jak je vidět z tohoto videa, nový Doom v grafice za ta léta znatelně pokročil, pro mě však zůstává zásadním Doom 2 nainstalovaný přibližně před dvaceti lety v počítačové učebně našeho gymnázia.

Sonntag, 17. Juli 2016

Courtney Barnett se vrací jako lift-girl


Australská písničkářka a rockerka Courtney Barnett se vrací s novým výborným klipem, který je již šestým (!) z jejího loňského alba "Sometimes I Sit and Think, and Sometimes I Just Sit." Šest videoklipů z jedné desky, navíc vydané u malé nezávislé firmy Milk Records, to může svědčit jen o neobyčejném úspěchu. A taky že ano, zmíněná nahrávka je výjimečně zdařilou svěží kolekcí plnou nápadů a energie a do pomyslného éteru Youtube by se v klipové podobě mohl vypustit každý z jedenácti přítomných tracků. Mezi deset nejlepších desek roku Courtneyinu desku zařadili např. Pitchfork, Stereogum či Guardian.

Nejnovější videoklip se jmenuje Elevator Operator a Courtney v něm jakožto obsluha výtahu vozí nejrůznější středně známé hudební persóny (nepoznal jsem ani jednu z nich). Jak sami uvidíte na tomto odkazu, nijak zvlášť se jí v této profesi nedaří, ale není to tak zlé jako v loňském perfektním videu k písni Pedestrian at Best.

Donnerstag, 7. Juli 2016

Triumfální tažení německého penzisty z Cannes do Karlových Varů


Také letos jsem byl na pár dní v Karlových Varech, také letos jsem viděl pět filmů. Bezkonkurenčně nejlepší mezi nimi byl německý snímek Toni Erdmann o starci, který bojuje o lásku své dospělé dcery lapené pozlátkem mezinárodního byznysu. Film, o němž už kritici v Cannes psali jako o zázraku, skutečně je výjimečně dobře napsaný i natočený.

Zřejmě nikdy předtím jsem v kinosále neslyšel tak hlasitý smích, zároveň je Toni Erdmann tíživě smutný na několika různých úrovních. Sledujeme tragédii osobní, mezilidskou i společenskou, poťouchlý humor hlavního protagonisty však táhne tak silně, že nelze jinak, než se celé dvě a půl hodiny jen smát. Pokud někdy mohla existovat filmová postava situovaná přesně mezi Donem Quijotem, Boratem a Bryanem Millsem (96 hodin), je jím tento důchodce z Aachen, který se ve skutečnosti ani nejmenuje Toni Erdmann.

Z mého festivalového programu stojí za zmínku ještě srbské morální drama Dobrá manželka a také vizuálně přitažlivý snímek Dům těch druhých odehrávající se v Gruzii. Oba filmy shodou okolností tematizují občanskou válku a to, jaké následky má konflikt na další osudy přeživšího obyvatelstva.

Samstag, 2. Juli 2016

Nejlepší koncerty minulého pololetí


Švédská temná čarodějka Anna von Hausswolff v březnu plně využila skvělé akustiky Paláce Akropolis a naplnila sál svým nečekaně silným hlasem a hrou na varhany. Spolu s doprovodnou kapelou, jíž dominovala elektrická kytara, předala Anna hrstce posluchačů zážitek žánrově příbuzný předvčerejšímu koncertu Black Sabbath (ovšem jistě o několik tříd lepší). Anna se ještě letos do Prahy vrátí, bude k vidění před koncertem Swans.

Další výjimečný koncert předvedli v Praze američtí Protomartyr. Jako zázrakem byla kapela, jejíž nejnovější album je na všech frontách adorováno jako nejnovější vrchol post-punku, k vidění v malém vršovickém Basement Baru za pouhé dvě stovky. Výkon kapely byl profesionální, osobnost "zpěváka" Joe Caseyho nepřehlédnutelná, atmosféra v publiku strhující.

Třetím vrcholem pro mě bezpochyby bylo vystoupení CocoRosie v Divadle Archa. Ač se k nám CocoRosie vracejí více méně pravidelně, já jsem je letos viděl poprvé a nad pěveckou ekvilibristikou obou sester mi jen zůstával rozum stát (což se dá říct i o Sornem, který vystoupil před nimi). Také CocoRosie mají na kontě novou velmi dobrou desku, naživo však křehkost jejich nahrávek ustupuje rytmice a celá jejich bizarní show má najednou mnohem větší odpich.

Za zmínku pod čarou stojí i skvělý koncert Sun Kil Moon, o kterém tu podrobněji píšu o dva příspěvky níže.

Sonntag, 26. Juni 2016

Co dělají dnes: Underworld


V rubrice Co dělají dnes se pravidelně vracím k tvůrcům, kteří vládli osmdesátým či devadesátým letům, avšak v případě Underworld je odpověď na otázku z titulku překvapivě snadná. Underworld jsou dnes na Slovensku a balí si kufry po vystoupení, které (pravděpodobně) proběhlo před několika hodinami jako vrchol bratislavského festivalu Neon. Během tohoto týdne vystupovali také na hlavním pódiu megaakce v Glastonbury a zanedlouho budou hlavní hvězdou největšího českého hudebního festivalu. Pro lidi, kteří je v roce 1996 odepsali jako kapelu jednoho hitu (navíc parazitující na úspěchu jistého filmu), jde bezpochyby o nečekaný vývoj.

V devadesátých letech jsem měl všechna tři zásadní alba od Underworld naposlouchaná do posledního detailu, přesto i mě jejich letošní návrat zaskočil. Čeští a slovenští posluchačí mají hodně rádi retro, ovšem v případě Underworld se nejedná o žádné vzpomínkové vystoupení typu Nazareth v Lucerně. Underworld mají nové album, které zní výborně a na němž je z velké části postavený jejich současný koncertní program. Tady je odkaz na nový klip ke skladbě If Rah, která je kvalitativně naprosto srovnatelná s kterýmkoliv z jejich nejslavnějších kousků. Underworld jsou znovu na vrcholu a je to radost je tam znovu vidět.

Samstag, 18. Juni 2016

Sun Kil Moon poprvé vystoupili v Praze


Malý sál Lucerny včera nabídl koncert folk rockového projektu Sun Kil Moon - kapely s tak složitým názvem, že dokonce ani na vstupenkách nemůže být uveden bez chyby. Kdo je ale Sun Kil Moon a kdo ve skutečnosti je Mark Kozelek, který za tímto projektem stojí? Ani návštěvníci včerejšího výborného koncertu v tom nemohou mít jasno.

Buran, melancholik, pruďas, citlivka, diletant, sebestředný nadutec i neobyčejně nadaný civilní básník. Díky intimním deníkovým textům plným detailů jde z Kozelkových písní mnohem více cítit konkrétního člověka, zároveň však přichází řada otázek. Kolik z jeho veristických textů je skutečně pravda? Je možné, aby toho tolik doopravdy cítil?

Po hudební stránce se mi včera několikrát na mysl vkrádal termín "dad rock" a publikum bylo v Lucerně tím nejspořádanějším, jaké jsem zde kdy zažil. Až na několik osamocených drzých reakcí z obecenstva, které Kozelek drsně odrážel, byla v sále slyšet jen a jen tlumená komorní hudba Sun Kil Moon, místy svou hlasitostí soupeřící s hlukem ze zadního baru, v němž zřejmě na tento večer naplánovali fyzickou inventuru všech malých lahviček s Bonaquou. V setlistu bylo místo i na několik cover verzí, také na zbrusu novou skladbu napsanou při cestování na tomto turné, došlo i na předem nepřipravený duet s dívkou z publika, páteří však byly skladby z vynikajících desek Benji a Universal Themes. Věřím, že první koncert Sun Kil Moon v Praze přinejmenším naplnil, a v mnoha ohledech i předčil očekávání všech příznivců Marka Kozelka.

Dienstag, 31. Mai 2016

Co dělají dnes: Atari


Má rubrika "Co dělají dnes" vzpomíná na hrdiny mého dospívání, na dnes již téměř zapomenuté veličiny, které ve své době znamenaly mnoho. Firma Atari a její počítač 130XE měly na mě v mých mladých letech nesmazatelný vliv, ovšem kdy jste naposledy o Atari slyšeli cokoliv, co by nemělo přídech nostalgie?

Možná se k vám nedonesla zpráva o Pridefestu, budovací hře zaměřené primárně na LBGTQ komunitu. Případně nevíte ani o nedávných propadácích Alone in the Dark: Illumination a RollerCoaster Tycoon World (Infogrames, tvůrci původních her AITD a RCT, plně převzali Atari v roce 2008.) Firma kromě nových her samozřejmě už od 90. let bez ustání předělává své staré hity na nové herní platformy, nejnověji tedy na mobilní zařízení. Dále se Atari podílelo, a tady už se dostáváme do morálně pochybných vod, na hazardním projektu Atari Casino, v němž se po síti hraje o skutečné peníze.

Dienstag, 24. Mai 2016

Ostrov v bodě Nemo, na nějž se vejdou celé dějiny západní literatury


Francouzský autor Jean-Marie Blas de Roblés pojal svůj nejnovější svěží román Ostrov v bodě Nemo vskutku bohatě. Čeká nás poutavý dobrodružný příběh, společenská kritika i exkurz do historie produkce kubánských doutníků. Postmodernou a intertextualitou je tato kniha nasáklá jak houba, těžko najít stránku neobsahující odkaz na nějaké známé dílo.

Zatímco sledujeme peripetie ve francouzské montovně elektronických čteček řízené bezskrupulózním čínským investorem, paralelně se odvíjí steampunkový příběh, který jako by se náhodně poskládal uvnitř virem napadené čtečky z příběhů Sherlocka Holmese, Philease Fogga, kapitána Achaba, Robinsona Crusoe i kapitána Nema. V knize se tedy střídá až přepjatě barvitá honba za diamantem kolem celého světa jakožto hold fantazii literatury s příběhem čínského byznysmena Wanga a jeho zaměstnanců skloněných nad výrobou vynálezu, jež navždy změnil způsob, jakým knihy čteme.

Autor nakonec všechny příběhové linky více, či spíše méně funkčním způsobem propojí a přidá skrze své postavy několik podnětných úvah o síle čtení, které dokáže rozšířit lidem obzory, zasít v nich ideje nebo je prostě jen přivést k údivu. Ostrov v bodě Nemo je výrazem lásky k literatuře, ať už jde o klasické čítankové autory nebo o dobrodružné sešitky plné zločinů, exotiky a napětí.

Mittwoch, 4. Mai 2016

Tohle přece není rumunská nová vlna!


Kanadští elektro-rockeři s nepřehlédnutelným názvem Holy Fuck nás ve svém novém videoklipu zvou na návštěvu do Rumunska. Příležitostí nahlédnout pod pokličku rumunské společnosti jsme v posledních letech měli mnoho, zejména díky filmařům z tzv. rumunské nové vlny - za sebe mohu jmenovat hlavně vynikající snímek Na druhé straně kopců nebo mnou recenzovaný Aferim!

Na rozdíl od realistického distancovaného pohledu rumunských tvůrců ovšem u Holy Fuck uvidíme krásně zaranžované, do zpomalených záběrů zachycené, čistě exploatační WTF. Odkaz na tuto povedenou šílenost je zde, režie se ujal Michael Leblanc a natáčelo se v Sedmihradsku.

Samstag, 30. April 2016

Co dělají dnes: Bad Company


Pojďme si v tom nejdřív udělat jasno - ti praví Bad Company nejsou tito pánové a rozhodně nemají nic společného se skupinou The Queen. Bad Company jsou ve skutečnosti DJ Fresh, D-Bridge, Vegas a Maldini, tvoří taneční hudbu ve stylu drum'n'bass a roku 1998 přispěli k tomuto žánru dodnes zbožňovanou skladbou The Nine.

Kolem roku 2004 se všem, které to ještě tou dobou zajímalo, mohlo zdát, že jsou "hoši ze špatné společnosti" již nadobro pryč a pokračují každý sólově. Letos ovšem Bad Company ohlásili návrat na scénu. Jejich nový společný singl Equilibrium je zároveň výbornou drum'n'bassovou hitovkou i trapným derivátem The Nine, což vypovídá o stavu tohoto žánru více než cokoliv jiného. Můžeme se nicméně těšit, co dalšího spolu znovuzrození Bad Company spáchají.