Donnerstag, 4. Dezember 2014

Lovu zdar! - filmová recenze

Český dokument Lovu zdar! nabízí divákům podobně škodolibou zálibu, jako už tolik dokumentů předtím. Protentokrát filmaři nasadili psí hlavu (a poté i srnčí, zebří a hroší) třem lovcům divoké zvěře.

Ve filmu postupně sledujeme osudy tří pečlivě vybraných mužů oděných do kamizolky zelené. Jeden byl za svůj přínos české myslivosti vyznamenán ministrem, skládá o zeleném řemeslu lyrické básně a pořádá celonárodní šampionáty v imitaci zvířecího troubení. Ten druhý je vesnickým farářem a před mší neopomene svému shromáždění vyjmenovat, kolik zvířat v poslední době usmrtil, ostatně někdy bývají zvířecí zdechliny i přímo při mši přítomny. Třetí lovec je občanským povoláním zubař, ovšem jeho celoživotní zálibou je africké safari a pořizování amatérských videozáznamů ze svých subsaharských výprav. Jeho dům posetý vycpanou zvěří je jakýmsi mrtvým zoo, po němž provádí školní třídy.

Humor a pozorování přes brýle sarkasmu v českém dokumentu frčí. Ve snímku Show! jsme se smáli manažerovi dívčí hudební skupiny, v Dělnících bulváru šéfredaktorovi novinového plátku, v nedávné České pivní válce zase nezdolnému protestantovi proti globalizaci v oboru pěnivého moku. Základem úspěchu v žánru, kdy se lidé s dostatečným množstvím peněz a času na to, aby chodili do kina dokonce i na dokumenty, smějí nižším bytostem, je výběr dostatečně bizarních objektů. To se v případě Lovu zdar! povedlo, stejně tak zdařilá je práce s kamerou a střihem, jež napomáhá vykreslovat absurditu existence všech tří aktérů. Dojde i na několik naturalistických záběrů rozřezávání a vyvrhování ulovené zvěře, které nás na jednu stranu ještě více vzdalují od portrétovaných postav a jejich pěkného koníčku, na druhou stranu nám ale připomínají, že lovci jsou tu i kvůli nám. Zastřelené zvíře pak někdo z nás najde na talíři.

Mladému režisérovi Jaroslavu Kratochvílovi se povedlo natočit a sestříhat snímek, který nenudí ani na chvilku, a dokonce se mu podařilo se celkem elegantně vypořádat s jednou z nejhorších situací, které se filmaři mohou stát (zkuste si domyslet). Lovu zdar! je jedním z nejlepších domácích dokumentů posledních let.