Mittwoch, 15. Oktober 2014

Mapy ke hvězdám - exkluzivní recenze

Nový snímek Davida Cronenberga nás zavede do temného zákulisí Hollywoodu. Na plátně sledujeme bizarní svět slávy, krásy, drog a duševních chorob v podání režiséra, který má zvlášť dobré oko pro vystižení nenormálních postav. Mezi ústředními figurami najdeme protivnou dětskou hvězdu navrátivší se z odvykací kůry, zoufalou přestárlou herečku prahnoucí po tom, zahrát si ve filmu svou matku, či schizofrenní dívku se zálibou ve žhářství, francouzské poezii a prášcích na předpis. Tady je upoutávka.

Tento film pro vás bude úžasně fungovat, pokud jste připraveni bavit se tím, jak zvrácené věci jednotlivé postavy dělají a říkají. Nový Cronenberg mě tak těšil po celou délku filmu mnohem lépe než v jeho předchozím díle Cosmopolis. To jsem nedokázal dokoukat, i přestože se mi jeho knižní předloha celkem líbila. Černého humoru je v Mapách ke hvězdám dostatek pro ty, kdo jej chtějí vnímat.

Snímek bohužel neobstojí v nevyhnutelném srovnání s jiným částečně mysteriózním dramatem o špíně Hollywoodu, tedy s Lynchovým Mulholland Drive. Ač by se to před lety po první projekci Mulholland Drive zdálo dost nepravděpodobné, jeho základní příběh dává vcelku jasný smysl a je rozhodně nosnější než v případě Map ke hvězdám. Čím víc se blížíme k rozuzlení příběhu, jednotlivé postavy se přestávají chovat v souladu se svými (byť zvrácenými) povahami a jednají spíš jen v souladu s tím, kolik opovržení k ním cítí autor. Naštěstí je ztvárňuje výborný ansámbl známých herců v čele s úžasně rozloženou Julianne Moore a odhodlanou divnodívkou Miou Wasikowskou.

Mapy ke hvězdám mají v českých kinech premiéru 30. října a film Frank, který jsem tu recenzoval minule, přijde do kin 6. listopadu.