Donnerstag, 25. September 2014

Frank - exkluzivní recenze

Po čase vám tu opět můžu nabídnout filmovou recenzi na dílko, které jsem zhlédl daleko před jeho plánovanou kinopremiérou (viděl jsem ho na zakončovací projekci Fresh Film Festu). Nová komedie s Michaelem Fassbenderem a Maggie Gyllenhaal je nazvaná podle jednoho z nejdivnějších zpěváků v historii hudebních filmů. Jmenuje se prostě a jasně Frank a ještě ho nikdo neviděl bez obří papundeklové hlavy připomínající Igráčka. Do jeho kapely se více méně náhodou dostane mladý zrzek Jon (hraje ho Domhnall Gleeson), který sní o slávě a reflektorech ramp. Za pomoci sociálních sítí se snaží dokopat skupinu k tomu, aby ji někdo začal poslouchat. Tady je upoutávka k filmu.

Tento velmi povedený snímek skýtá podobně snivou atmosféru jako dílka Wese Andersona nebo jako krátkometrážní film Spikea Jonze I’m Here (který najdete celý na tomto odkazu). Jemná absurdita situací, v nichž se hrdinové ocitají, číhá za každým rohem, zvlášť pokud si uvědomíte, že chlap s umělou obří hlavou je vnímán jako charismatický vůdce, který každého v kapele strhne svou jasnou vizí. Díky tomu je tato bláznivá komedie na hony vzdálena tomu, aby v ní tak jako v Kameňáku vtipy vulgárně pleskaly jako mokré tenisáky o zeď. Frank připomíná spíš barevné klubko vlny kutálející se ze schodů – kromě veselí ve vás vzbudí i primární, těžko potlačitelné dojetí nad svou křehkostí a naivitou, která nemá nic společného s opravdovým pragmatickým světem.

Tento film dokonce ani nepopisuje typickou cestu ke slávě, jak to v podobných snímcích bývá. Ač hlavní hrdina Jon působí jako sympaťák a typický indie loser po vzoru Scotta Pilgrima, se svou chorobnou touhou po slávě přichází jako zjevný hudební antitalent k hotové kapele, která se všemi prostředky snaží slávě předejít. Okolnosti tak získávají (pro diváky, kteří to chtějí vnímat) negativní podtón.

Je zřejmé, že si film nejvíc užijí právě lidé, kteří mají nějaký vztah k populární hudbě. Jednak znají zaběhnuté schéma filmů o nezávislých kapelách a jejich růstu, jednak si v tomto snímku všimnou narážek, které ostatním uniknou (např. když Jon označí spoluhráčku Claru za „jejich osobního Syda Barretta“). Konec konců, i celou tu koncepci s papundeklovou hlavou můžeme brát jako spiklenecké mrknutí směrem k jedné z největších současných nezávislých kapel, která je na nejnovějším turné také začala nosit.

PS: Recenzi tu dnes máme namísto pravidelné rubriky Livertek, která tímto končí. Žádný nový hudební záznam, který jsem viděl, tu nemůžu doporučit a i před měsícem jsem si musel vypomoci kouskem z archivu.